El mercat de cotxes de segona mà mou més de 700 milions d’euros a Girona

El número de vehicles usats venuts a les comarques gironines es manté estable respecte a les xifres de l’any passat, amb 34.686 operacions

El preu mitjà dels cotxes d’ocasió es dispara durant l’any 2023 i assoleix el seu màxim històric

Cinquena edició de la Fira Expocasió a Fornells de la Selva.

Cinquena edició de la Fira Expocasió a Fornells de la Selva. / Aniol Resclosa

Joel Lozano

Joel Lozano

En un any en què el preu dels vehicles de segona mà s’ha disparat, el mercat d’ocasió ha generat més de 700 milions d’euros a les comarques gironines. El mercat automobilístic de segona mà gironí, però, tanca l’any amb xifres molt similars a les 2022. Durant el 2023 s’han registrat a la demarcació fins a 34.686 operacions de compravenda de turismes d’ocasió, un 0,8% més que a tancament del 2022, però gairebé tres punts i mig per sota de les dades del 2021, segons xifres de la patronal Faconauto.

Segons les darreres dades del baròmetre de cotxes.net, el marketplace expert en mobilitat, al novembre el preu mitjà dels cotxes de segona mà a Catalunya es va situar en els 21.162 euros, un 3,7% més que fa un any, una xifra que si la multipliquem per les 34.686 operacions registrades a la província suposa un volum de negoci de 734 milions d’euros. I és que el 2023 va ser un any rècord pel que fa al preu dels turismes usats. Al setembre, es va registrar el màxim històric al conjunt de l’Estat, amb un preu mitjà de 20.764 euros -un mes en el qual de mitjana es van vendre cotxes de segona mà a Catalunya per valor de 21.332 euros-. El màxim històric estatal gairebé dobla el preu registrat 10 anys enrere, el març del 2013, quan es va assolir el preu mitjà més baix de la sèrie històrica, 10.964 euros.

Si ens fixem en el preu segons l’antiguitat del cotxe, el més cridaner és l’embranzida dels seminous, és a dir els que porten al mercat menys de 12 mesos, el preu dels quals s’ha incrementat un 6,8% fins a situar-se en 39.223 euros a Espanya. Creix en totes les restants franges, però a un ritme menor: entre el +0,8% (els de més de 10 anys, que valen 8.992 euros) i el +4% (entre 4 i 5 anys, el preu mitjà d’oferta dels quals se situa als 23.289 euros).

«Que sigui l’oferta que més creix no vol dir que els vehicles més joves siguin també els que més es venen. De fet, gairebé el 60% dels cotxes que es van vendre al novembre tenien més de 10 anys. Dada que no contribueix gens al tan necessari rejoveniment del parc al nostre país», detalla el responsable institucional de coches.net, Marcel Blanes.

Si tenim en compte tant les compravendes de cotxes nous com de turismes de segona mà, el mercat automobilístic de les comarques gironines ha tancat l’any registrant 46.546 operacions, al voltant d'un 5,6% més que l’any passat.

A Catalunya, el mercat d’ocasió tanca l’exercici 2023 amb un creixement del 3,6%, situant-se a les 273.701 unitats venudes, segons la consultora MSI per a les patronals del sector Ganvam i Faconauto. Si ens centrem a l’últim mes de l’any, desembre va registrar un descens del 5,9% (26.607 unitats).

Pel que fa al còmput a Espanya, el mercat de segona mà tanca l’any amb un creixement del 2,6%, fins a assolir les 1.940.488 unitats venudes, complint-se així les previsions establertes. D’aquesta manera, per cada turisme nou es van vendre a Espanya dos de segona mà.

En una anàlisi per antiguitat, les dades revelen que un de cada quatre turismes (25,8%) de segona mà venuts el 2023 tenia entre zero i cinc anys. En concret, aquests models joves van registrar un total de 500.370 unitats, cosa que suposa un 5,5% més que l’any passat.

Aquesta pujada de les vendes d’usats de fins a cinc anys té a veure amb la recuperació de l’estoc, un cop superada de la crisi dels xips. De fet, empreses de rènting i de rent a car, que l’any passat van haver de retardar la renovació dels seus cotxes per les tensions a la cadena de subministrament, tanquen 2023 amb pujades notables a les seves operacions amb vehicles usats, cosa que posa de manifest que ja renoven flota amb normalitat, segons detallen des de la patronal.

Subscriu-te per seguir llegint